Często zapomina się jak istotnym w procesie lakierowania jest zapewnienie odpowiedniej jakości powietrza. Są lakiernicy uważający, że wystarczy zamontować pod pistoletem odwadniacz aby kwestię powietrza „mieć z głowy”. Każdy kompresor, niezależnie od jego rodzaju, będzie w mniejszym lub większym stopniu zanieczyszczał powietrze olejem. Dodatkowo z czasem ilość wody "generowanej" przez kompresor zwiększa się. Samo powietrze o temperaturze 25°C zawiera około 2% wody. Do tego dochodzą wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia znajdujące się w powietrzu – kurz, pyły, a także często dodatkowe, typowe dla warsztatów samochodowych opary olei, lakierów i innych środków chemicznych. Jeśli nie zadbamy o odpowiednie przefiltrowanie powietrza, istnienie duża szansa, że te zanieczyszczenia nałożymy razem z lakierem, a to już gwarantuje wystąpienie wad lakierniczych.
Typowe wady lakiernicze spowodowane zanieczyszczeniem powietrza to:
Kratery/oczka – zaokrąglone wgłębienia o średnicy sięgającej kilku milimetrów, spowodowane obecnością w powietrzu olei, smarów i silikonów
Utrata przyczepności – łuszczenie się, odchodzenie warstw lakieru – często spowodowane niewystarczającym przygotowaniem powierzchni, zdarza się jednak także, że nieprzefiltrowane resztki silikonu trafiają z lakierem na powierzchnię, osłabiając przyczepność poszczególnych warstw do siebie.
Wtrącenia kurzu – widoczne gołym okiem zanieczyszczenia naniesione przez zanieczyszczone powietrze.
Wystąpienie dowolnej z tych wad praktycznie wymusza konieczność szlifowania i ponownego lakierowania. Marnujemy więc materiały szlifierskie, marnujemy lakier, ale przede wszystkim marnujemy czas, nie mając przy tym żadnej gwarancji, że wada nie wystąpi ponownie.
Tymczasem wysokiej klasy filtr zabezpieczający nas w 100% przed powyższymi problemami jest na wyciągnięcie ręki. SATA od lat produkuje sprawdzone filtry, zapewniające usuwanie zanieczyszczeń o wielkości powyżej 0,01µm. Pierwszy stopień filtrów SATA zawiera separator cyklonowy, w którym siła odśrodkowa wirującego powietrza powoduje osiadanie ciężkich zanieczyszczeń jak oleje i woda na ściankach filtra, a następnie spływanie ich na dno filtra, skąd są usuwane przez automatyczny zawór. Następnie powietrze trafia na drugi stopień filtrowania, gdzie jest przepuszczone przez filtr dokładnego oczyszczania, który zatrzymuje pozostałe zanieczyszczenia. Opcjonalnie filtr może mieć 3ci stopień z filtrem węglowym usuwającym także resztki aerozoli z powietrza.
Najnowsza seria filtrów, 500 charakteryzuje się jeszcze łatwiejszą obsługą i wydłużoną trwałością filtrów węglowych. Dzięki temu, komplet wkładów filtrujących wystarcza na 6 miesięcy – użytkownik nie musi się martwić ich nierównomiernym zużyciem. Dodatkowe timery przyklejane na obudowie filtra przypominają kiedy nadejdzie czas wymiany wkładów. Sama wymiana wkładów także jest szybka i łatwa – obudowy filtrów mają montaż bagnetowy zamiast gwintu, wyeliminowano więc sytuację w której są za mocno dokręcone i potrzeba dodatkowych narzędzi aby je odkręcić. Nie ma też konieczności wymiany gumowych uszczelnień.
Filtry serii 500 mają bardzo dużą wydajność – wydajność filtrowania to aż 3800litrów na minutę, przy ciśnieniu 6 bar. Tak wysoki przepływ powietrza umożliwia stosowanie pojedynczego bloku filtrującego dla kilku stanowisk lakierniczych.
W ofercie wciąż dostępne są także poprzednie, doskonale znane i sprawdzone filtry SATA serii 100 prep występujące zarówno w wersji dwu, jak i trzystopniowej. Doskonale nadają się do pojedynczych stanowisk lakierniczych.